Реклама / Ads
2| 6954 |28.10.2008 БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ

50% от българите са клиенти на поне една банка

.
Българите все още предпочитат да плащат в брой. Банковите карти, въпреки сериозния скок в употребата през последните години, все още не са част от ежедневните плащания.
 
Броят на българите, ползващи банкови услуги, нараства бързо. Това показва проучване на Института за маркетингови проучвания GfK. Компанията представи анализ на развитието на финансовия сектор у нас през 2007 година. Според данните през 2002 година едва 21,6% от българите са използвали услугите на поне една банка. През 2007 година броят им се е увеличил до 44%, а в периода януари-септември тази година над 49 на сто от населението ползва услугите на банковата сфера.
deb_karti5.jpg
 снимки Вяра Йовева
В това отношение обаче България е на последно място сред страните от Централна и Източна Европа. Безспорен лидер в региона е Словения, където 100% от населението ползва услугите на банковата сфера. На предпоследно място е Румъния, където броят на клиентите на банките е над 52% от населението.


Източник: GfK

Другите по-важни тенденции, които се наблюдават на финансовия пазар у нас, са резкият ръст на картовия сегмент, сравнително бързото увеличаване на кредитите, както и стабилното развитие на спестяванията. В анализа обаче не са отчетени промените, причинени от финансовата криза през последните седмици, обясни Антония Гогова, директор на изследователското направление в GfK-България.

Употребата на кредитни карти бележи значително увеличение – през 2002 година по-малко от 1% от българите използват кредитни карти, докато към септември 2008 година броят им вече е 9,2% от населението. Специфична особеност при използването на кредитни карти е, че те се ползват главно за спешни плащания (в 42,7% от плащанията) или при парични затруднения (52,4%), показва проучването. Причината за това е, че хората не желаят да живеят на кредит. Тази причина посочват 24% от анкетираните. 23% от българите пък все още предпочитат да плащат в брой.

Проучването на GfK показва още, че банковите карти, въпреки сериозния скок в употребата през последните години, все още не са част от ежедневните плащания на българите.

Относително стабилен е банковият сектор на спестяванията. От началото на тази година обаче се наблюдава раздвижване и увеличение на ползването на различни банкови продукти. Над 65% от българите посочват като основна причина за спестяването нуждата да имат средства за "черни дни".


Над 50% от българите биха инвестирали в недвижим имот. Източник:GfK

Ако имат достатъчно пари, 50% от българите биха ги инвестирали в недвижим имот, сочат данните от проучването. 22% биха избрали банков продукт, а едва 2,4% биха вложили средствата си в пенсионен фонд.

Броят на инвестиращите в застрахователни продукти пък е под 0,5%. В застрахователния сектор развитието остава по-бавно. Мнението на над 25% от българите е, че нямат нужда от застрахователни продукти. Други 26,5 на сто пък считат, че застраховките са твърде скъпи.

Като цяло до този момент икономическата ситуация в България е стабилна. Наблюдава се ръст на нивото на заплащането – средната заплата през 2007 година е била 428 лева, а през второто тримесечие на тази година работниците у нас са получавали средно 510 лева, допълниха от GFK. Безработицата намалява, но в същото време се наблюдава и ръст на инфлацията. България е страната с най-висока инфлация в региона, като през 2007 година годишната инфлация надмина 12%, припомниха анализаторите.

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 0| 5823 |27.08.2008 Българите изпревариха румънците по инвестиции в хотели по Черноморието . 4| 5118 |16.08.2008 Македонците със средна заплата като българите . 0| 9990 |30.07.2008 Фирми, отпускащи кредити търсят клиенти с неугледни обяви . 0| 6462 |30.07.2008 Фирми, отпускащи кредити търсят клиенти с неугледни обяви

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads
Реклама / Ads
НАЙ-ЧЕТЕНИ
Реклама / Ads