Реклама / Ads
1| 5248 |10.05.2007 АКТУАЛНО

Четиво преди шофиране: Самоубийствата и убийствата с коли в цифри

.
За първи път през последните 5 години загиналите при катастрофи у нас надхвърлят 1000 души, а ранените са близо 9900 при станалите почти 8000 пътни произшествия през миналата година у нас.
Чавдар Ботев

 снимка Вяра Йовева
За първи път през последните 5 години загиналите при катастрофи у нас
надхвърлят 1000 души, а ранените са близо 9900 при станалите почти 8000
пътни произшествия през миналата година у нас. През 2004-а в страната са били
регистрирани 7076 пътно-транспортни произшествия. При тях са загинали
898 човека, а 8757 са били ранени. През 2005-а катастрофите вече са
7709, убитите 892, а ранените над 9500. 2006-а запазва почти същите цифри.
Всяка година по пътищата загиват толкова хора, колкото живеят в един 10-етажен
блок с девет входа, а жителите на малък град, от типа на Годеч, са тежко ранени,
образно обяснява цифрите ген. Васко Василев, съветник по въпросите на вътрешната
сигурност в парламента и бивш шеф на Националната полиция.

Над 1000 са опасните зони в България с висока концентрация на катастрофи,
сочат данните на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура". Предстои ново
преброяване, в което ще се включат експерти от МВР, министерствата на транспорта и
на регионалното развитие и благоустройство.
Съгласно Закона за движението по пътищата опасните участъци
трябва да са белязани със специалния знак А40 с черна точка по средата и
надпис "Внимание, участък с концентрация на ПТП". Наредбата предвижда и
поставяне на нестандартни табели, изпълнени на флуоресцентно фолио.
Според данни на Министерството на регионалното развитие и
благоустройство през последните две години са изразходвани над 6 млн.
лева за пътна маркировка в страната и превенция срещу тежки катастрофи.
По информация на МВР обаче за същия период броят на произшествията се е
увеличил двойно.

Сред най-честите причини за произшествията са шофирането в пияно състояние,
без книжка и лошите пътища. По последни данни над 20 000 души
управляват автомобили без да имат документ за това, а дупките по
родните шосета надхвърлят цифрата 1 милион.

Най-смъртоносен е интервалът от 17 до 20 ч., а над 50% от тежките
пътно-транспортни произшествия (ПТП) стават през уикенда, както и през
месеците август и октомври. Извън населените места стават по-малко
катастрофи, но с повече жертви. Това са констатации на правителството,
което прие Национална стратегия за подобряване безопасността на
движението по пътищата в България за периода 2007-2010 г. До 15
февруари 2007 г. министрите на транспорта, на вътрешните работи, на
регионалното развитие, на образованието, на здравеопазването, на земеделието
и горите и на икономиката трябваше да представят конкретни мерки за
ограничаване на жертвите от катастрофи по пътищата. Дори да са направили
обаче нещо по въпроса, то не е стигнало до хората като информация. Всяка
година по пътищата на страната стават над 80 000 ПТП, при които загиват около
1000 души и над 9000 са ранени. В сравнение с европейските държави,
България заема средна позиция, като страните с най-добри показатели
имат приблизително два пъти по-ниска смъртност при катастрофи от тази у
нас. От 2000 до 2006 г. по пътищата на страната са загинали 6842-ма и
са били ранени 61 022-ма души. От тях 8163 са пострадалите деца до
18-годишна възраст, като 391 са загиналите. 10 544 са пострадалите от 18 до
24 години, от които 826 загинали; 32 610 пострадали, от тях 3467 загинали между 25 и
64 г.; 7046 пострадали и 1178 загинали над 65 години. Най-честите
причини за даваните жертви са сблъсъци между МПС, загуба на управление
и удар от МПС на пешеходци, велосипедисти и т. н.. Над 85% от тежките
ПТП са резултат от нарушения и грешки на водачите на МПС, на първо
място: превишената и несъобразена скорост; неправилно изпреварване и
навлизане в насрещното платно, неспазването на предимство и др

Друг проблем е, че в 80% от случаите, когато катаджии установяват
нарушения на пътя, те пускат нередовните шофьори срещу рушвет.

Информацията е резултат от направените тестове за лоялност, които установиха, че
от 7 катаджии, 5-ма са си поискали пари. МВР също признава, че по пътищата масово
се раздават рушвети, но прехвърля вината върху шофьорите, които ги давали.

Над 1.2 милиона души по света умират всяка година при пътнотранспортни
произшествия
, показват данните на Международната автомобилна федерация.
А финансовите щети, нанесени на световната икономика, са за над 518
млрд. долара. В страните с нисък и среден годишен доход (сред които
влиза и България) тези загуби се равняват на 65 млрд. долара - сума,
която надвишава стойността на цялата получавана от тях чуждестранна
хуманитарна помощ. В същото време те дават 80% от всички жертви при
катастрофи. Според статистиката катастрофите са втората най-честа
причина за преждевременна смърт при мъжете на възраст между 15 и 44
години, непосредствено след вируса на СПИН. От СБА пък правят друго сравнение -
от 2003-а до септември 2006 г. загиналите американски войници в Ирак са
2667 и са по-малко от жертвите от катастрофи в България.
Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 1| 2939 |27.01.2023 78 години от закриването на лагерът в Аушвиц - символ на отминалите зверства . 8| 5015 |27.01.2023 Руско гробище разкрива затворническата армия на Пригожин и ”Вагнер” . 0| 5307 |27.01.2023 Броени дни до ”Шекспир като улично куче”! Какво все още не знаем за филма? . 42| 10097 |26.01.2023 Полк. Миленски и Т. Тагарев: Доставката на танкове ”Леопард 2” за Украйна може да промени хода на войната

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads